خدمات دندان پزشکی درمانی

خدمات دندانپزشکی شامل موارد گوناگون و مختلفی می‌ شود، در مطب ها به صورت تخصصی توسط دندانپزشکان ارائه می‌ شود که بکارگیری دانش، مهارت، صبوری، مهربانی و اریه اطلاعات کافی به بیمار توسط دندانپزشک بسیار مهم است. برای حفظ سلامت دندان ها باید بهترین خدمات تخصصی دندانپزشکی را دریافت کنید. در این صورت می توانید اطمینان داشته باشید برای مدت طولانی دندان های شما دچار آسیب خاصی نخواهند شد.

در زیر مجموعه‌ای از انواع خدمات دندانپزشکی درمانی را به شما معرفی نموده‌ایم:

ایمپلنت

ایمپلنت یکی از مهم‌ ترین خدمات دندانپزشکی است که توسط خانم دکتر بهار آخوندی انجام می‌ شود و به افرادی که دندان های خود را از دست دادند کمک می کند تا دوباره بتوانند دندان داشته باشند. واژه ایمپلنت به معنای کاشت دندان می باشد. در حقیقت ایمپلنت پیچ هایی از جنس فلز تیتانیوم است. این پیچ ها نقش ریشه دندان را برای افرادی که دندان خود را از دست داده اند اجرا می کند. ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود و روکش مشابه دندان ها بر روی این پیچ ها قرار می گیرند. دندان ایجاد شده مشابه دندان طبیعی بوده و برخلاف دندان های مصنوعی امکان استفاده دائمی از آن ها وجود دارد.

کانتورینگ یا لیف لثه

وضعیت لثه در هر کسی متفاوت است، برخی لثه شان بلند است و برخی دیگر لثه های کوتاهی دارند و برخی ارتفاع لثه شان در حد متوسط است. همچنین در بسیاری از افراد خط لثه ناهمتراز و بالا و پایین است که بر زیبایی لبخند تاثیر می گذارد. اگر احساس می کنید لثه تان باعث شده زیبایی لبخندتان کاهش یابد، نگران نباشید. روشهایی برای اصلاح آن وجود دارد به نام لیفت لثه که به کانتورینگ لثه، جنجیوُپلاستی و جنجیوِکتومی نیز شناخته می شود (اگر چه در واقع جنجیوپلاستی و جنجیوکتومی با هم تفاوت جزئی دارند). هدف از این نوع جراحی لثه، معمولا تغییر شکل و زیبایی لثه و گاهی درمان لثه است.

ارتودنسی

یکی از خدمات دندانپزشکی ارتودنسی می باشد. در صورتی که چینش دندان ها شکل صحیح نداشته باشند ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. علاوه بر این که در اثر چینش ها صحیحی دندان ها از زیبایی دهان و دندان کاسته می ‌شود ممکن است مشکلات دیگر نیز به وجود بیاید. در صورتی که مشکل چینش و نحوه قرار گیری دندان ها حاد نباشد توسط خانم دکتر آخوندی و چنانچه پس از معاینه دقیق حاد باشد به متخصص ارتودنسی ارجاع خواهید شد. ارتودنسی به افرادی که دندان های آن ها چینش زیبایی ندارد کمک می کند تا لبخند زیبایی داشته باشند.

بریج

یکی دیگر از خدمات دندانپزشکی زیبایی انجام بریج است. بریج درواقع به معنای پل است. فضای دندان خالی توسط دو دندانی که در اطراف قرار دارد، با کمک بریج پر می‌شود. درواقع بریج یک نوع دندان مصنوعی است که با اتصال به دندان‌های اطراف، فضای خالی دندان در آن پر می‌شود.

انواع پروتز های ثابت و متحرک

در خصوص پروتز دندان باید گفت به تمامی اعضای مصنوعی بدن پروتز گفته می‌شود، منظور از پروتز دندان در دندانپزشکی، دندانهای مصنوعی می‌باشند و پروتز ثابت به پروتزی اطلاق می‌گردد که بر روی دندان یا دندانهای پایه چسب خورده و ثابت می‌گردد. پروتز دندانی یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است که در می باشد که در واقع همان دندان‌های مصنوعی یا روکش‌هایی است که می شناسید.
پروتزهای دندانی، برای بازسازی نقایص داخل دندان و اصلاح طرح لبخند نقش پروتزهای دندانی، پر کردن جای خالی دندان‌هایی است که در گذشته وجود داشته‌اند. اگر ساختار دندان‌ها بهم ریخته باشد و یا هر گونه نازیبایی در دندان‌ها به وجود آمده باشد، با کمک پروتز دندان، برطرف می‌شود. امروزه انواع گوناگونی از پروتزهای دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در درمان بیماری‌های دندانی، بر عهده دارند.

عصب کشی یا درمان ریشه

بسیاری از مردم با اصطلاح عصب کِشی یا عصب کُشی آشنا هستند این اصطلاح های عامیانه فقط توسط مردم استفاده می شود و در علم دندانپزشکی هیچ معنایی ندارد. دندانپزشکان به این عمل درمان ریشه یا روت کانال می گویند. یا اندو endo
پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان شروع می شود. وقت بهداشت دندان رعایت نشود یعنی بعد از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده نشود دندان ها رو به پوسیدگی می روند. همانطور که گفته شد پوسیدگی از سطح رویی مینای دندان شروع می شود. در ابتدا دندان پوسیده تغییر رنگ پیدا می کند و دردی را به همراه ندارد. اگر توجه کرده باشید برخی از دندان های آسیاب با بقیه دندان ها تفاوت رنگ دارند و علت آن هم توجه نکردن به آنها در هنگام مسواک زدن می باشد. اگر این تغییر رنگ با مسواک زدن و نخ دندان بر طرف نشود در مدت کوتاهی پوسیدگی به سمت عاج دندان یعنی قسمت های زنده و دارای رشته های عصبی پیش می رود. در این زمان، هنگام جویدن غذا کمی درد حس خواهد شد. حتی هنگام خوردن مواد خوراکی شیرین دندان دچار درد می شود. رفته رفته درد دندان بیشتر می شود و این نشانه ای است که باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه نمود. در این مرحله از پوسیدگی دندان پوسیده ترمیم می شود و به اصطلاح عامیانه دندان پر می گردد. اگر جلوی پوسیدگی دندان ها گرفته نشود، پوسیدگی به سمت عصب دندان یا پالپ کشیده می شود. پوسیدگی با ایجاد التهاب در عصب و بافت عروقی دندان، آنها را در مقابل مواد خوراکی گرم و سرد حساس می کند. علت درد نیز به این دلیل می باشد که میکروب ها به پالپ دندان ها فشار وارد می کنند که در نتیجه باعث درد و التهاب آن قسمت می شود . در دندان در این مرحله اغلب در هنگام خواب یا دراز کشیدن به اوج می رسد زیرا در این حالت به پالپ فشار بیشتری وارد می گردد. این مرحله از پوسیدگی نیز اغب با ترمیم قابل درمان است که کاملا بستگی به مهارت دندانپزشک دارد.

دندانپزشکی اطفال

همه ما می دانیم که کودکان از هر نظری به مراقبت بیشتری نیاز دارند و سلامتی آنها برای پدر و مادر در الویت قراردارد. از این رو تمام تلاش خود را می نمایند تا به بهترین حالت ممکن شاهد رشد و پرورش فرزند خود باشند
یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه نمایند، توجه به سلامت دهان و دندان فرزند خود است. کودکان در سنین پایین متوجه مراقبت از دندان های خود نیستند و والدین او باید بکوشند تا با آموزش های لازم و راهنمایی های صحیح اطلاعات مناسبی را در حد سن فرزند به او بدهند تا بتوانند به حفظ سلامت نیز کمک نمایند. در حال حاضر ما با افزایش مشکلات پوسیدگی دندان ها در کودکان مواجه هستیم و عده ای بخاطر ترس و نگرانی در رابطه با این موضوع، زمان مناسبی را برای درمان انتخاب نمی کنند و همین باعث چالش هایی برای کودکان شده است. با بهترین روش هایی که در طرح درمان استفاده خواهد شد شما میتوانید با خیال آسوده و بدون نگرانی و ترس به دندانپزشکی مراجعه فرمایید و درمان صورت پذیرد مگرنه اینکه کودک دلبندتان همکاری نکرده که در این صورت به دندانپزشک متخصص کودکان ارجاع داده خواهید شد. البته سهم دندانپزشک در روش های جذب کودک جهت همکاری و درمان در اطفال بسیار مهم و زیاد است.